Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Łanięta

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała Nr XLV/252/22 w sprawie wyrażenia woli utworzenia Łódzkiego Stowarzyszenia Samorządowego „PomagaMY” i przystąpienia Gminy Łanięta do Stowarzyszenia

Uchwała Nr XLV/252/22
Rady Gminy Łanięta

z dnia 10 lutego 2022 r.

w sprawie wyrażenia woli utworzenia Łódzkiego Stowarzyszenia Samorządowego "PomagaMY" i przystąpienia Gminy Łanięta do Stowarzyszenia

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) Rada Gminy Łanięta uchwala, co następuje:

§ 1. Wyraża się wolę utworzenia wspólnie z innymi samorządami Województwa Łódzkiego
i przystąpienia do Łódzkiego Stowarzyszenia Samorządowego "PomagaMY", którego głównym celem będzie wspieranie idei samorządu terytorialnego, oraz obrona wspólnych interesów członków polegające na organizowaniu i udzielaniu wzajemnej pomocy jednostkom samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie zapobiegania i likwidacji negatywnych skutków zdarzeń kryzysowych.

§ 2. Przyjmuje się Statut Stowarzyszenia Samorządowego "PomagaMY" zgodnie z brzmieniem załącznika do uchwały.

§ 3. Zobowiązania finansowe związane z przynależnością do Stowarzyszenia pokrywane będą z dochodów własnych ujętych w corocznych budżetach Gminy Łanięta.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Łanięta


Artur Rędzikowski

 

Załącznik do uchwały Nr XLV/252/22
Rady Gminy Łanięta
z dnia 10 lutego 2022 r.

STATUT ŁÓDZKIEGO STOWARZYSZENIA SAMORZĄDOWEGO „POMAGAMY”

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Łódzkie Stowarzyszenie Samorządowe „PomagaMY”  zwane dalej „Stowarzyszeniem” działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920, z późn. zm.);

3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1668, z późn. zm.);

4) ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.);

5) Statutu Stowarzyszenia.

2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem województwa łódzkiego.

3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Łódź.

4. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i jest utworzone na czas nieograniczony.

§ 2. Stowarzyszenie wykonuje swoje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Rozdział 2.
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

§ 3. 1. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz obrona wspólnych interesów członków, polegające na organizowaniu i udzielaniu wzajemnej pomocy jednostkom samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie zapobiegania oraz likwidacji negatywnych skutków zdarzeń kryzysowych.

2. Przez zdarzenie kryzysowe rozumie się:

1) zdarzenie noszące znamiona klęski żywiołowej, w tym w szczególności: intensywne opady atmosferyczne, powódź, silny wiatr, osuwisko ziemi, pożar, susze, długotrwałą ekstremalną temperaturę, wyładowania atmosferyczne, zator lodowy na zbiorniku wodnym lub rzece, wstrząsy sejsmiczne;

2) awarię techniczną w rozumieniu: uszkodzenia obiektu budowlanego, budowli albo urządzenia technicznego lub sytemu urządzeń technicznych, powodujące przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości, w szczególności powodujące negatywne konsekwencje dla mieszkańców danego obszaru albo mogące w konsekwencji przyczynić się do pogorszenia ich sytuacji społecznej, ekonomicznej, zdrowotnej lub ekologicznej;

3) zamach terrorystyczny, w tym działanie w postaci detonacji materiałów wybuchowych lub łatwopalnych albo innego gwałtownego wyzwolenia energii, a także użycie substancji trujących,
duszących lub parzących albo radioaktywnych, mające na celu zastraszenie całości lub części społeczeństwa albo zmuszenie do określonego zachowania.

§ 4. Stowarzyszenie wspiera działania Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia polegające przede wszystkim na:

1) odbudowie infrastruktury technicznej zniszczonej lub uszkodzonej w skutek zdarzeń kryzysowych, o których mowa w § 3;

2) odbudowie, rozbudowie lub modernizacji infrastruktury technicznej chroniącej przed negatywnymi skutkami zdarzeń kryzysowych, o których mowa w § 3.

§ 5. 1. Podstawowym sposobem realizacji celów, o których mowa w § 3 i 4, jest udzielanie pomocy finansowej Członkom Zwyczajnym Stowarzyszenia, na obszarze których wystąpiły negatywne skutki zdarzeń kryzysowych.

2. Udzielenie pomocy finansowej następuje niezwłocznie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnej, będącej Członkiem Zwyczajnym, na terenie której wystąpiły negatywne skutki zdarzenia kryzysowego.

3. Wysokość pomocy finansowej oraz zasady jej wypłacenia, w tym termin wypłacenia oraz wysokość ewentualnych transz, określa Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów na posiedzeniu zwołanym niezwłocznie, po wpłynięciu wniosku.

4. Pomoc finansowa może być wypłacona w formie zaliczki.

§ 6. 1. Dokumentację określającą charakter zdarzenia kryzysowego, o którym mowa w § 3 oraz oszacowanie wysokości szkody wnioskodawca przedkłada niezwłocznie, po ustaniu negatywnych skutków zdarzenia kryzysowego.

2. Wysokość pomocy finansowej nie może przekroczyć 50% wartości zaistniałej szkody w mieniu, będącej bezpośrednim następstwem zdarzenia kryzysowego, o którym mowa w § 3, i nie może spowodować przekroczenia 100% wartości szkody po uwzględnieniu odszkodowania i pomocy, w tym pomocy finansowej, otrzymanej z innych źródeł, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 7. 1. Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia określi szczegółowe zasady oraz tryb udzielania, w tym szczególnie wypłacania pomocy finansowej, o której mowa w § 5 w regulaminie udzielania pomocy finansowej Członkom Zwyczajnym Stowarzyszenia dotkniętym skutkami zdarzeń kryzysowych.

2. Regulamin, Walne Zebranie Delegatów zatwierdza większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy Delegatów.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia może, w formie uchwały podjętej większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy Delegatów, zadecydować o udzieleniu pomocy finansowej, o której mowa w § 5, na zasadach odmiennych niż określa to Statut i regulamin.

§ 8. 1. Stowarzyszenie może podejmować działania o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym w celu ograniczenia negatywnych skutków zdarzeń, określonych w § 3, polegające m.in. na:

1) podnoszeniu poziomu świadomości mieszkańców jednostek samorządu terytorialnego, będących Członkami Zwyczajnymi Stowarzyszenia, w zakresie metod i środków działania dla zminimalizowania ryzyka wystąpienia negatywnych skutków zdarzeń kryzysowych;

2) realizowaniu działań szkoleniowo-doradczych w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarze działania Stowarzyszenia;

3) koordynacji polityki ubezpieczeniowej członków Stowarzyszenia.

2. Stowarzyszenie może podjąć działania w celu wspomagania swoich Członków w ubieganiu się o uzyskanie pomocy przy zwalczaniu, zapobieganiu lub przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zdarzeń określonych w § 3.

§ 9. Działania, o których mowa w § 8, Stowarzyszenie może realizować w danym roku kalendarzowym do wysokości 10% środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Stowarzyszenia - według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.

Rozdział 3.
Członkowie Stowarzyszenia

§ 10. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

1) Członków Zwyczajnych;

2) Członków Wspierających;

3) Członków Honorowych.

§ 11. 1. Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być Województwo Łódzkie oraz jednostka samorządu terytorialnego z obszaru województwa łódzkiego.

2. Warunkiem przyjęcia jednostki samorządu terytorialnego do Stowarzyszenia, jako Członka Zwyczajnego, jest:

1) podjęcie przez organ stanowiący tej jednostki uchwały w sprawie:

a) przystąpienia do Stowarzyszenia,

b) akceptacji obowiązującego statutu Stowarzyszenia,

c) zobowiązania do uiszczania składek członkowskich w wysokości określonej zgodnie z obowiązującym statutem Stowarzyszenia lub ustalonej przez Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia;

2) złożenie, przez osoby uprawnione do reprezentowania jednostki samorządu terytorialnego, pisemnej deklaracji wyrażającej chęć przystąpienia do Stowarzyszenia, do której dołączona zostanie uchwała, o której mowa wyżej.

3. Jednostka samorządu terytorialnego uzyskuje status Członka Zwyczajnego Stowarzyszenia po złożeniu deklaracji, o której mowa w ust. 2 pkt 2 z chwilą podjęcia przez Zarząd Stowarzyszenia stosownej uchwały.

4. Członkowie Zwyczajni Stowarzyszenia są w nim reprezentowani przez Delegatów. Każdy Członek Stowarzyszenia ma prawo z zastrzeżeniem ust. 5 - do reprezentacji składającej się z jednego Delegata.

5. Województwo Łódzkie w Stowarzyszeniu jest reprezentowane przez trzech Delegatów wybranych przez Zarząd Województwa. Delegatów reprezentujących pozostałych Członków Zwyczajnych wybierają ich organy stanowiące.

§ 12. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:

1) zgłaszania kandydatów do władz Stowarzyszenia;

2) uczestniczenia we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia;

3) korzystania z pomocy, usług oraz urządzeń Stowarzyszenia, w szczególności z pomocy finansowej, o której mowa w § 5;

4) zgłaszania władzom Stowarzyszenia wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia;

5) uzyskiwania od władz Stowarzyszenia informacji o działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie.

§ 13. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany do:

1) przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;

2) czynnego udziału w realizacji podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań i przedsięwzięć;

3) terminowego uiszczania składek członkowskich;

4) promowania Stowarzyszenia oraz propagowania rezultatów jego działalności.

§ 14. Ustanie członkostwa zwyczajnego w Stowarzyszeniu następuje wskutek:

1) rozwiązania albo likwidacji Stowarzyszenia;

2) zniesienia jednostki samorządu terytorialnego, będącej Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia;

3) rezygnacji z członkostwa w Stowarzyszeniu;

4) podjęcia przez Zarząd Stowarzyszenia uchwały o pozbawieniu członkostwa w Stowarzyszeniu w związku z niewykonywaniem obowiązków statutowych. Na uchwałę służy odwołanie do Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia, złożone w terminie 30 dni od dnia doręczenia Członkowi uchwały Zarządu Stowarzyszenia.

§ 15. Rezygnacja z członkostwa w Stowarzyszeniu Członka Zwyczajnego dochodzi do skutku w drodze przedłożenia Zarządowi Stowarzyszenia uchwały organu stanowiącego, o wystąpieniu ze Stowarzyszenia. Wystąpienie ze Stowarzyszenia następuje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedłożono oświadczenie wskazane w zdaniu poprzedzającym.

§ 16. 1. Członkiem Wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.

2. Status Członka Wspierającego Stowarzyszenia nadaje Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały po złożeniu pisemnej deklaracji przez kandydata na Członka Wspierającego. Tytuł Członka Wspierającego ma charakter nobilitujący.

§ 17. 1. Członek Wspierający Stowarzyszenia ma prawo:

1) brać udział w pracach Stowarzyszenia z głosem doradczym;

2) uczestniczenia w obradach Walnego Zebrania Delegatów bez prawa głosu;

3) udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia;

4) do otrzymywania oraz wykorzystywania informacji dotyczących działalności Stowarzyszenia służących propagowaniu celów statutowych Stowarzyszenia;

5) Członek Wspierający nie jest zobowiązany do płacenia składek członkowskich.

2. Członek Wspierający Stowarzyszenia ma obowiązek:

1) przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;

2) wywiązywania się z deklarowanych świadczeń;

3) przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji.

3. Członek Wspierający Stowarzyszenia w przypadku:

1) rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia;

2) nieusprawiedliwionego zalegania z deklarowaną wpłatą lub wykonaniem innych zobowiązań;

3) braku przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia

- może zostać pozbawiony tytułu Członka Wspierającego Stowarzyszenia uchwałą Zarządu. Na uchwałę służy odwołanie do Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia, złożone w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji o tej uchwale, przez członka wspierającego, którego członkostwo ustało.

§ 18. 1. Członkiem Honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych, wyróżniająca się szczególnymi osiągnięciami w zakresie działalności objętej celami statutowymi albo wiedzą fachową istotną z punktu widzenia ich realizacji.

2. O nadaniu statusu Członka Honorowego Stowarzyszenia decyduje Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia w formie uchwały.

§ 19. 1. Członek Honorowy Stowarzyszenia ma prawo:

1) brać udział w pracach Stowarzyszenia z głosem doradczym;

2) uczestniczenia w obradach Walnego Zebrania Delegatów bez prawa głosu;

3) Członek Honorowy nie jest zobowiązany do płacenia składek członkowskich.

2. Członek Honorowy Stowarzyszenia ma obowiązek:

1) przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;

2) propagowania idei oraz celów stowarzyszenia.

3. Członek Honorowy Stowarzyszenia w przypadku:

1) rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia;

2) braku przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia

- może zostać pozbawiony tytułu członka Honorowego Stowarzyszenia uchwałą Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia. Na uchwałę służy odwołanie do Walnego Zebrania
Delegatów Stowarzyszenia złożone w terminie 30 dni od dnia pozyskania informacji przez członka honorowego, którego członkostwo ustało.

§ 20. Ustanie członkostwa honorowego lub wspierającego w Stowarzyszeniu następuje po złożeniu pisemnego oświadczenia o rezygnacji z członkostwa w Stowarzyszeniu, złożonego przez osoby uprawnione do działania w imieniu odpowiednio Członka Honorowego Stowarzyszenia lub Członka Wspierającego Stowarzyszenia.

Rozdział 4.
Władze Stowarzyszenia

§ 21. Władzami Stowarzyszenia są:

1) Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia;

2) Zarząd Stowarzyszenia;

3) Komisja Rewizyjna.

§ 22. 1. Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2. W Walnym Zebraniu Delegatów Stowarzyszenia biorą udział, z głosem stanowiącym, przedstawiciele Członków Stowarzyszenia wybrani zgodnie z § 11 ust. 5 przez Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia. Każdy Delegat ma jeden głos.

3. Jeżeli przepisy Statutu nie stanowią inaczej, Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia dokonuje rozstrzygnięć w drodze uchwał podejmowanych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy Delegatów.

§ 23. 1. Zwyczajne Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały, nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.

2. Zarząd Stowarzyszenia powiadamia Członków Stowarzyszenia o zwołaniu Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia w formie zawiadomień dostarczonych:

1) listem poleconym;

2) środkiem komunikacji elektronicznej w formie e-maila;

3) w inny skuteczny sposób adekwatny do okoliczności i gwarantujący dotarcie treści zawiadomienia tzn. umożliwiający potwierdzenie otrzymania, do adresata z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.

3. Zawiadomienie o posiedzeniu Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia powinno zawierać: datę, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad wraz z materiałami związanymi z porządkiem posiedzenia.

4. Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia może dokonać zmian w przedstawionym
w zawiadomieniu porządku posiedzenia.

5. Posiedzenia Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia prowadzi Prezes Zarządu Stowarzyszenia, a w czasie jego nieobecności osoba wybrana przez Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia.

§ 24. Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia w każdym czasie z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:

1) Komisji Rewizyjnej;

2) 2/3 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia

- w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku.

§ 25. Do kompetencji Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia należy w szczególności:

1) uchwalanie rocznych i wieloletnich planów działania Stowarzyszenia;

2) zatwierdzanie rocznego budżetu Stowarzyszenia;

3) ustalenie liczby członków Zarządu Stowarzyszenia;

4) wybór Prezesa, Wiceprezesa Stowarzyszenia oraz poszczególnych członków Zarządu Stowarzyszenia i ich odwoływanie;

5) wybór członków Komisji Rewizyjnej;

6) uchwalanie Regulaminu udzielania pomocy finansowej Członkom Zwyczajnym Stowarzyszenia dotkniętym skutkami zdarzeń kryzysowych, o którym mowa w § 7;

7) uchwalanie regulaminów działania Władz Stowarzyszenia;

8) przyjmowanie sprawozdań Prezesa Stowarzyszenia z działalności Zarządu Stowarzyszenia i rocznego bilansu finansowego, zaopiniowanego przez Komisję Rewizyjną oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu Stowarzyszenia i członkom Komisji Rewizyjnej z wykonywania przez nich obowiązków;

9) podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego;

10) rozpatrywanie odwołań w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu oraz odmowy przyjęcia do struktur Stowarzyszenia.

§ 26. 1. Zarząd Stowarzyszenia jest organem kierującym bieżącą działalnością Stowarzyszenia. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia wykonują swoje obowiązki nieodpłatnie.

2. Zarząd składa się od 3 do 5 osób, w tym Prezesa i 2 Wiceprezesów wybranych spośród Delegatów Członków Zwyczajnych, przy czym Prezesem Zarządu Stowarzyszenia jest jeden z Delegatów reprezentujących Województwo Łódzkie.

3. Wybory Członków Zarządu Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów zwykłą większością głosów.

4. Utrata mandatu członka Zarządu Stowarzyszenia następuje na skutek:

1) zrzeczenia się mandatu;

2) śmierci członka Zarządu Stowarzyszenia;

3) odwołania z funkcji członka Zarządu Stowarzyszenia.

5. Uzupełnienia składu Zarządu Stowarzyszenia dokonuje, Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy delegatów  w terminie 30 dni od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego konieczność podjęcia uchwały o uzupełnieniu składu Zarządu Stowarzyszenia. Do czasu uzupełnienia składu Zarządu Stowarzyszenia Zarząd działa w zmniejszonym składzie.

6. Kadencja Zarządu Stowarzyszenia trwa 4 lata i jest wspólną kadencją członków Zarządu. Kadencja kończy się co 4 lata, licząc od roku w którym powołano pierwszy Zarząd Stowarzyszenia.

7. Po zakończeniu kadencji lub po odwołaniu Zarządu w trakcie kadencji, dotychczasowy Zarząd Stowarzyszenia działa do czasu wybrania nowego Zarządu Stowarzyszenia. W przypadku utraty mandatu przez Członka Zarządu w trakcie wspólnej kadencji, powołany w to miejsce Członek Zarządu pełni funkcję do końca kadencji obliczonej zgodnie z ust. 6.

8. Zarząd Stowarzyszenia może dokonać podziału czynności pomiędzy swoich członków
w sprawach niewymagających podjęcia uchwały Zarządu zgodnie z niniejszym statutem lub obowiązującymi przepisami prawa.

9. Prezes Zarządu Stowarzyszenia reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz oraz kieruje pracami Zarządu Stowarzyszenia. W czasie jego nieobecności lub niemożności wykonywania przez niego obowiązków, obowiązki Prezesa Zarządu Stowarzyszenia wykonuje wskazany przez Prezesa Wiceprezes Zarządu, a w przypadku niewskazania Wiceprezesa, Wiceprezes najstarszy wiekiem.

10. Prezes Zarządu Stowarzyszenia zwołuje posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

11. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia powinni być powiadomieni o posiedzeniu Zarządu najpóźniej na 24 godziny przed jego wyznaczonym terminem. W szczególnie uzasadnionym przypadku i pod warunkiem, że nikt z członków Zarządu Stowarzyszenia nie wniesienie sprzeciwu, posiedzenie Zarządu Stowarzyszenia może się odbyć bez formalnego zwołania. Przepis § 23 ust. 2 - 4 stosuje się odpowiednio. Posiedzenie Zarządu zwołane w celu przyznania zaliczki, o której mowa w § 5 ust. 4, odbywa się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wpłynięcia stosownego wniosku.

§ 27. Jeżeli przepisy Statutu nie stanowią inaczej, Zarząd Stowarzyszenia dokonuje rozstrzygnięć w drodze uchwał podejmowanych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu Stowarzyszenia. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.

§ 28. 1. Do wyłącznej kompetencji Zarządu należy:

1) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia;

2) podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia pomocy finansowej, o której mowa w § 5 Statutu i określenia jej wysokości;

3) podejmowanie uchwał w przedmiocie przyjęcia Członka Zwyczajnego oraz Członka Wspierającego Stowarzyszenia i ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;

4) opracowywanie preliminarzy budżetowych, rocznych i wieloletnich planów pracy oraz rocznych sprawozdań finansowych;

5) ustalanie terminu, miejsca, porządku obrad oraz zwoływanie Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia;

6) przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia;

7) rozpatrywanie wszelkich spraw wnoszonych przez Członków Zarządu, Komisję Rewizyjną i Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia;

8) prowadzenie dokumentacji członkowskiej;

9) składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia;

10) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;

11) realizacja innych zadań powierzonych uchwałą Walnego Zebrania Delegatów;

12) uchwalanie Regulaminu Biura Stowarzyszenia.

2. Oświadczenie woli w imieniu Stowarzyszenia składa dwóch członków Zarządu łącznie.

§ 29. 1. Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia powołuje Komisję Rewizyjną w składzie od 3 do 5 członków, w tym Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, wybranych spośród Delegatów reprezentujących Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia.

2. Kadencja Członków Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być członek Zarządu Stowarzyszenia.

4. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swojego składu Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.

§ 30. 1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.

2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1) badanie sprawozdania z działalności Stowarzyszenia;

2) występowanie do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z badania działalności Stowarzyszenia;

3) przedstawianie uwag i wniosków Walnemu Zebraniu Delegatów Stowarzyszenia w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości.

3. W celu wykonywania swoich czynności Komisja Rewizyjna ma prawo przeglądania wszelkich dokumentów i ksiąg Stowarzyszenia, żądania od członków Zarządu Stowarzyszenia ewentualnych wyjaśnień i składania sprawozdań, a także korzystania z pomocy oraz opinii rzeczoznawców i biegłych.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego członek Komisji mają prawo uczestniczenia w posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym.

§ 31. Komisja Rewizyjna dokonuje rozstrzygnięć w drodze uchwał podejmowanych
w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 32. W razie zakończenia kadencji Zarządu, Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia powinno się odbyć w terminie 3 miesięcy od zakończenia kadencji. W przypadku braku zwołania
w tym terminie Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia przez Zarząd, Walne Zebranie ma prawo zwołać Komisja Rewizyjna, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu 3 miesięcznego, a w razie jeśli Komisja Rewizyjna tego nie dokona w tym terminie, każdy z Członków Zwyczajnych ma prawo zwołać Walne Zebranie Delegatów.

§ 33. 1. Obsługę administracyjno-biurową Stowarzyszenia prowadzi Biuro Stowarzyszenia.

2. Pomieszczenia na siedzibę Stowarzyszenia oraz jego wyposażenie zapewnia Województwo Łódzkie.

3. Zasady korzystania przez Biuro Stowarzyszenia z pomieszczeń i wyposażenia Województwa Łódzkiego określa odrębna umowa, zwarta pomiędzy Stowarzyszeniem a Województwem Łódzkim.

4. Bieżące koszty funkcjonowania Stowarzyszenia ponoszone są ze środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Stowarzyszenia.

5. Zarząd Stowarzyszenia może w Regulaminie Biura Stowarzyszenia określić szczegółowe zasady i tryb działania Biura Stowarzyszenia.

Rozdział 5.
Majątek Stowarzyszenia i składki członkowskie

§ 34. 1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:

1) ze składek członkowskich wnoszonych przez Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia;

2) z darowizn i zapisów;

3) z dotacji oraz grantów;

4) z dochodów z majątku Stowarzyszenia.

2. Wysokość składki członkowskiej wnoszonej przez Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia, w pierwszym roku kalendarzowym członkostwa, stanowi iloczyn liczby mieszkańców jednostki
samorządu terytorialnego, będącej Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia, wg danych GUS na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego przyjęcie tej jednostki do Stowarzyszenia oraz kwoty:

1) dla gmin w wysokości 0,50 zł (50 gr);

2) powiatów w wysokości 0,20 zł (20 gr);

3) województwa łódzkiego w wysokości 0,10 zł (10 gr) .

3. Środki pieniężne stanowiące majątek Stowarzyszenia gromadzi się na wydzielonym rachunku bankowym Stowarzyszenia, w banku wskazanym przez Zarząd Stowarzyszenia.

4. Wysokość składek członkowskich w kolejnych latach kalendarzowych, dla poszczególnych kategorii jednostek samorządu terytorialnego, ustala jednomyślnie Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia, mając na względzie kryterium liczby mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego będącej Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia, zakres zrealizowanych celów statutowych Stowarzyszenia w roku poprzedzającym, w tym zwłaszcza wysokość udzielonej Członkom Stowarzyszenia pomocy finansowej oraz potrzebę zapewnienia niezbędnego zasobu finansowego przeznaczonego na realizację celów statutowych w roku bieżącym.

5. W przypadku braku osiągnięcia przez Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia jednomyślności, o której mowa w ust. 4, składki uiszcza się w wysokości ustalonej wg zasad określonych w ust. 2.

6. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia może wnieść składkę na dany rok w wysokości równej wielokrotności stawki ustalonej zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia.

§ 35. 1. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia uiszcza pierwszą składkę członkowską, o której mowa w § 34 ust. 2, w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia mu uchwały o przyjęciu do Stowarzyszenia, proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostałych do końca danego roku kalendarzowego.

2. Składka członkowska za dany rok kalendarzowy wnoszona jest do 30 czerwca.

3. W przypadku utraty członkostwa w Stowarzyszeniu, uiszczona składka nie podlega zwrotowi.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

§ 36. 1. Zmiana Statutu lub rozwiązanie Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Delegatów Stowarzyszenia, podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby Delegatów.

2. Likwidatorem stowarzyszenia jest Prezes Stowarzyszenia, chyba że Walne Zebranie Delegatów  Stowarzyszenia postanowi inaczej.

3. W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Delegatów Stowarzyszenia określa cel, na jaki zostanie przeznaczony majątek zlikwidowanego Stowarzyszenia. W przypadku braku uchwały Walnego Zebrania, majątek Stowarzyszenia ulega podziałowi pomiędzy Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia, proporcjonalnie do wysokości składek członkowskich, wniesionych do Stowarzyszenia w ciągu ostatnich trzech lat członkostwa w Stowarzyszeniu, poprzedzających podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.

4. Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje z dniem wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego.

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Uchwała Nr XLV/252/22 w sprawie wyrażenia woli utworzenia Łódzkiego Stowarzyszenia Samorządowego „PomagaMY” i przystąpienia Gminy Łanięta do Stowarzyszenia 2022-03-11 11:51:03

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

-

Data wytworzenia:
-

Osoba dodająca informacje

Anna Konwerska

Data publikacji:
11-03-2022 11:51:03

Osoba aktualizująca informacje

Anna Konwerska

Data aktualizacji:
11-03-2022 11:51:03